top of page

Vi tilbyr metodisk og erfaringsbasert rådgivning for vekstselskaper

Strategi

I en stadig mer dynamisk verden er en gjennomtenkt og tilpasningsdyktig strategi nøkkelen til suksess. Vi tilbyr rådgivning som hjelper ledere å skape klare, effektive og fremtidsrettede strategier og verdiforslag.

En strategi er ikke en plan eller et budsjett. Det er en hypotese, (eller et veddemål), om hvordan selskapet kan skape varig verdi på en mest mulig unik måte i sine markeder.

 

Slike veddemål bør ikke tas uten best mulige odds. En viktig del av strategiarbeidet er å ha gode kvalitative og kvantitative data om markedene og en ærlig analyse av sin egen posisjon og gjennomføringsevne.

Mange vekstselskaper har en sterk visjon og god innsikt i markedene. Vi kan bidra med en systematisk tilnærming til å utarbeide en robust strategi for din virksomhet.

Ledere som utvikler strategi basert på insikt

Målstyring

En god strategi er verdiløs hvis den ikke får gjennomslag på tvers av organisasjonen. Men hvordan får man hele firmaet til å ta eierskap og dra i samme retning?

Her må det settes tydelige og målbare mål som fremmer fokus, samarbeid og engasjement blant alle ansatte. Det må skapes en samarbeidskultur der man har et felles eierskap til resultatene, og hvor der medarbeidere føler seg i stand til å ta litt sjanser for å nå målsetningene. Og resultatmål må handle mer om hvilke utfall man ønsker, og mindre om hvilke aktiviteter man klarer å få unna.

Nøkkelen til suksess med målstyring? En systematisk tilnærming, målbare ønskede resultater og  jevnlig revisjon og justering. Vi har erfaringen og verktøyene som kan bistå deg i å få din selskapsstrategi eller produktstrategi satt ut i livet. 

Vi har medarbeidere som er sertifisert innenfor OKR, et rammeverk som kan tilpasses for både mindre og store selskaper. Se også vår Linkedin post om temaet hvis du vil vite mer.

Gapet mellom strategi og gjennomføring

Salgs- og markedsplaner

Nøkkelen til å lykkes med vekst? Å ha gode salgs- og markedsplaner, og sikre at disse blir fulgt opp. Salg er ikke en kunstform men et håndverk som krever god planlegging og disiplinert gjennomføring. 

En god plan starter med en objektiv analyse av markedet og egne styrker og svakheter. Hva er potensialet? Er vi konkurransedyktig? Hva er det som gjør vårt produkt unikt? 

Deretter gjelder det å identifisere de markedssegmentene hvor sjansen for å lykkes er størst. Så må planene følges opp regelmessig og justeres regelmessig etter hvert som organisasjonen lærer mer om markedet.

Vi har også blogget litt om våre erfaringer fra tidligere arbeid med go-to-market planer.

Illustrasjon av budsjett og prognose som tall

Forretningsinnsikt 

Forretningsinnsikt handle om mer enn å ha oversikt over egne finanser. Regnskapet ditt er selvfølgelig viktig, men det er vanskelig å styre virksomheten hvis du kun kikker i bakspeilet. Få hjelp til innsikt i de viktigste nøkkeltallene som forteller noe om fremtidig vekst for selskapet, og identifiser tidlig hindringer for vekst. 

I Solfi har vi erfaring fra ulike bransjer og forstår at forskjellige forretningsmodeller kan påvirke hvilke tall som er gode indikatorer for selskapets fremtid. Hvis du vil lese litt mer om vår ekspertise på B2B SaaS så kan du ta en kikk på denne artikkelen om nøkkeltall for abonnementsbasert programvaretjenester. 

  

Illustrasjon av budsjett og prognose som graf
Illustrasjon for nøkkeltall i et selskap
bottom of page